Tavoitteet:
- Tunnistat eettisen ajattelun merkityksen opettajan työssä.
- Tunnistat ja yhdistät ammattieettisä näkökulmia oppilaitosyhteisön ja työelämän arjen tilanteissa ja ilmiöissä.
- Kehität valmiuksiasi tunnistaa eettistä ajattelua vahvistavia tekijöitä ja jalkauttaa niitä arjen tilanteisiin opettajan työssä.
- Kehität valmiuksiasi arvokeskustelun avaamiseen opettajan työssä ja oppilaitosyhteisössä.
- Kehität ja uudistat opettajan eettisyyden näkökulmasta työskentelyä, työtapoja, oppimisympäristöjä sekä opetusmateriaaleja.
Sisältö: Tässä osiossa kehitetään ammattieettistä osaamista, tarkastellaan eettistä ajattelua ope
Aineisto käytettävissä: 10.12.2019 - 15.12.2022
Kohderyhmä: Ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstö. Kuka tahansa aiheesta kiinnostunut.
Aineiston vastuutoteuttaja: Haaga-Helia Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Koulutusmateriaalin käyttötapa: Itsenäinen opiskelu omaan tahtiin. Opettaja tai ohjaaja ei ole käytettävissä. Opiskelusta ei anneta arviontia, todistusta tai osaamismerkkiä. Aineiston käyttö ei vaadi kirjautumista Digma-oppimisympäristöön.

- tunnistat opiskelijoiden tuen tarpeita ja vahvuuksia ja osaat keskustella niistä opiskelijan kanssa
- tiedät opettajan työn näkökulmasta tärkeimmät erityiseen tukeen liittyvät määräykset ja oppilaitoksen ohjeet
- suunnittelet erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan yksilöllistä opintopolkua yhteistyössä opiskelijan, erityisopettajan ja muiden toimijoiden kanssa
- toteutat erityistä tukea oman työroolisi kautta
- ohjaat opiskelijoita heidän monimuotoisuutensa huomioiden ja kehityt inklusiivisen pedagogiikan toteuttajana
Sisältö:
- Johdanto oppijoiden moninaisuuteen
- Opiskelijoiden tuen tarpeiden ja vahvuuksien tunnistaminen
- Erityinen tuki osana henkilökohtaistamista
- Opettaja/ ohjaaja erityisen tuen toteuttajana
Aineisto käytettävissä: 9.12.2019 - 15.12.2022
Kohderyhmä: Ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstö. Kuka tahansa aiheesta kiinnostunut.
Aineiston vastuutoteuttaja: Jyväskylän ammattikorkeakoulu (JAMK) ja Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK)
Koulutusmateriaalin käyttötapa: Itsenäinen opiskelu omaan tahtiin. Opettaja tai ohjaaja ei ole käytettävissä. Opiskelusta ei anneta arviontia, todistusta tai osaamismerkkiä. Aineiston käyttö ei vaadi kirjautumista Digma-oppimisympäristöön.

Tavoitteet:
- Suunnittelet ennakoivasti erityistä tukea työpaikalla oppimiseen.
- Suunnittelet tukea yhdessä opiskelijan ja työpaikkaohjaajan kanssa.
- Tuet erityistä tukea tarvitsevaa opiskelijaa työpaikalla oppimisen aikana.
- Pohdit oman oppilaitoksesi työpaikalla oppimisen prosessia erityisen tuen näkökulmasta.
Sisältö:
- Erityisen tuen suunnittelu ja toteutus
- Työpaikan soveltuvuus
- Oppilaitoksen prosessit
Aineisto käytettävissä: 9.12.2019 - 15.12.2022
Kohderyhmä: Ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstö. Kuka tahansa aiheesta kiinnostunut.
Aineiston vastuutoteuttaja: Oulun ammattikorkeakoulu (OAMK)
Koulutusmateriaalin käyttötapa: Itsenäinen opiskelu omaan tahtiin. Opettaja tai ohjaaja ei ole käytettävissä. Opiskelusta ei anneta arviontia, todistusta tai osaamismerkkiä. Aineiston käyttö ei vaadi kirjautumista Digma-oppimisympäristöön.

Tavoitteet:
- Tuntea moniammatillisen yhteistyön peruskäsitteitä
- Tuntea moniammatillisen yhteistyön sisäisiä ja ulkoisia verkostoja
- Hyödyntää moniammatillista yhteistyötä ja verkostoja opettajan työssä
- Ymmärtää opiskelijan (nuori/aikuinen) asemaa moniammatillisessa työssä
Sisältö: Tässä osiossa tutustut moniammatillisen yhteistyön peruskäsitteisiin, perehdyt moniammatillisen yhteistyön sisäisiin ja ulkoisiin verkostoihin sekä hyödynnät opettajana moniammatillista yhteistyötä ja verkostoja opiskelijan osallisuutta ja asemaa edistäen.
Aineisto käytettävissä: 9.12.2019 - 15.12.2022
Kohderyhmä: Ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstö. Kuka tahansa aiheesta kiinnostunut.
Aineiston vastuutoteuttaja: Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) ammatillinen opettajankoulutus
Koulutusmateriaalin käyttötapa: Itsenäinen opiskelu omaan tahtiin. Opettaja tai ohjaaja ei ole käytettävissä. Opiskelusta ei anneta arviontia, todistusta tai osaamismerkkiä. Aineiston käyttö ei vaadi kirjautumista Digma-oppimisympäristöön.
