POMOKO II on oppilaitosjohtamisen täydennyskoulutusohjelma, jota toteuttavat ammatilliset opettajakorkeakoulut TAMK, HAMK, JAMK, Haaga-Helia ja Oamk. Ohjelma kestää vuoden 2022 loppuun asti. Täydennyskoulutukset rahoittaa Opetushallitus.

POMOKO II vahvistaa oppilaitosjohtamisen osaamista tukien suunnittelun ja päätöksenteon tietoperusteisuutta ja strategisten suunnitelmien toimeenpanoa.

Keskeisenä toimintapana hankkeessa on käytännönläheinen ja omaan työhön ja
oppilaitokseen liittyvä kehittäminen ammatillisten opettajakorkeakoulujen asiantuntijoiden ja osallistujaverkoston keskinäisen verkoston ja mentoroinnin avulla. Hankkeen toteutuksessa hyödynnetään hyväksi havaittuja menetelmiä mm. osallistamisen ja osallisuuden, keskinäisen luottamuksen ja asiantuntijuuden jakamisen kautta.

Katso sisältökuvauksia ja ota yhteyttä joko projektipäällikköön tai koulutusosioiden yhteyshenkilöön.

Projektipäällikkö Kaisa-Leena Ahlroth, kaisa-leena.ahlroth@tuni.fi, puh. 040-665 1934 tai suunnittelija Minna Vähäsalo, minna.vahasalo@tuni.fi, puh. 050-575 3465.

Tavoite:  Oppilaitosyhteisön jäsenten osallistaminen ja yhteisön yhteisten tavoitteiden asettaminen. Organisaation toimintakulttuurin ja yhteisön kehittämisessä keskeistä on, että johtaminen tukee tasa-arvoista ja moninaista työyhteisöä ja oppilaitosta. Osallistavassa oppilaitosyhteisössä kaikkia kunnioitetaan, osaamispotentiaali tunnistetaan ja tunnustetaan,osaamista arvostetaan, opitaan toisilta ja jaetaan tietoja ja taitoja. 

Kohderyhmä: Kaikki opetusalan johtajat ja esimiehet

Sisältö:  Yksilöiden ja yhteisön osallistamisen keinot, esimiehen/johtajan osallistamisen taidot ja periaatteet sekä fasilitoivat ja innostavat johtamismenetelmät. Koulutuksen toteutuksessa korostuvat aito osallistaminen, vertaistuki ja -konsultointi.

Toteutustapa:  Itsenäiset ja ryhmäpohdinnat, verkko-opetus, kaksi päivänpituista tapaamista ja osallistava käytännön kokeilu omassa oppilaitosyhteisössä koulutuspäivien välillä.

Aikataulu: Toteutus vuosien 2020, 2021 ja 2022 aikana.

Opintojen laajuus: 2 op

Todistus: Koulutuksen hyväksytysti suorittaneet saavat kurssitodistuksen. Todistuksen myöntää TAMK.

Vaatimukset: Internetin käyttötaidot, internetyhteys ja tietokone.

Hinta: Maksuton

Toteuttajat: JAMK ja TAMK

Yhteyshenkilö: Ari Hyyryläinen, ari.hyyrylainen@jamk.fi ja Kaisa-Leena Ahlroth, kaisaleena.ahlroth@tuni.fi

Ilmoittautuminen: e-lomakkeella https://lomake.tamk.fi/lomakkeet/30025/lomake.html

Tavoite: Tavoitteena on antaa osallistujalle eväitä hyödyntää osaamiseen, vahvuuksiin ja johtamiseen liittyvään tutkimustietoon perustuvia menetelmiä johtamistyössään. Koulutusosiossa perehdytään osaamisen ja vahvuuksien tunnistamiseen, hyödyntämiseen ja johtamiseen koulutusorganisaatiossa. 

Kohderyhmä: Kaikki opetusalan johtajat ja esimiehet

Sisältö:  Koulutusosion sisältöjä suunnataan osallistujien ja heidän organisaatioidensa tarpeiden mukaan. Sisältöjä ovat:

  • henkilöstön osaamisenarviointi
  • osaamistarpeiden määrittely
  • osaamisen ja vahvuuksien jäsentäminen
  • osaamisen jaoppimisen johtaminen ja kehittäminen
  • vahvuusperustainen johtaminen.

Toteutustapa:  Koulutus sisältää ½-1 lähiopetuspäivän, omaan työhön soveltavaa kehittämistä sekä oheismateriaaliin perehtymistä sekä sparrausta/konsultaatiota omaan työhön.

Aikataulu: 

Opintojen laajuus: 2 op

Todistus: Koulutuksen hyväksytysti suorittaneet saavat kurssitodistuksen. Todistuksen myöntää TAMK.

Vaatimukset: Internetin käyttötaidot, internetyhteys ja tietokone.

Hinta: Maksuton

Toteuttajat: Haaga-Helia ja Oamk

Yhteyshenkilö: 

Ilmoittautuminen:

Tavoite: Koulutusosion tavoitteena on, että osallistuja perehtyy tiedolla johtamiseen ja ymmärtää sen merkityksentoiminnan tehokkuudelle ja vaikuttavuudelle. Oppilaitoksen johtaminen perustuu osaamisen ja tiedolla johtamisen tukemaan strategiseen johtamiseen, jolloin johtamisen teot tarkentuvat ja osuvat oikeisiin kohtiin. 

Kohderyhmä: Kaikki opetusalan johtajat ja esimiehet

Sisällöt: 

  • Tiedolla johtamisen käsite ja menetelmät
  • Organisaation toiminnan johtaminen ja kehittäminen tiedolla johtamisen avulla
  • Tiedon dialoginen prosessointiKoulutus toteutetaan verkossa asiantuntija-alustuksina ja webinaareina, kehittämistehtävällä,opintopiirityöskentelyllä ja ohjauksella.

Toteutustapa:  Osallistuja hyödyntää tiedolla johtamista oman organisaationsa kehittämisessä ja johtamisessa.

Aikataulu: 

Opintojen laajuus: 2 op

Todistus: Koulutuksen hyväksytysti suorittaneet saavat kurssitodistuksen. Todistuksen myöntää TAMK.

Vaatimukset: Internetin käyttötaidot, internetyhteys ja tietokone.

Hinta: Maksuton

Toteuttaja: HAMK

Yhteyshenkilö: 

Ilmoittautuminen:

Tavoite: Valmentavalla johtamisella voidaan tukea itseohjautuvuutta ja myös sen karikoiden välttämistä. 

Kohderyhmä: Kaikki opetusalan johtajat ja esimiehet

Sisältö: Koulutusosiossa perehdytään oppilaitosten ja työelämän uudenlaisten yhteistyömuotojen ja -mallien johtamiseen ammatillisen koulutuksen tavoitteiden mukaisesti. Koulutuksen teemoja ovat:

  • Työelämäyhteistyön rakentaminen ja tukeminen
  • Viestinnän organisoiminen
  • Opettajan ja esimiesten roolien sopiminen ja tukeminen työelämäyhteistyöhön liittyen
  • Asiantuntijuuden jakaminen
  • Tiimiopettajuus ja jaettu opettajuus
  • Ryhmädynamiikan hyödyntäminen
  • Oivaltava valmennusprosessi
  • “Me”-johtajuus valmentavan johtajuuden ytimessä
  • Itseohjautuvuuteen ohjaaminen ja sen karikoiden välttäminenKoulutus toteutetaan monimuotoisesti verkko- ja lähiopetuksena sekä omaan organisaatioon liittyvällä kehittämistehtävällä. Sisältöjä voidaan painottaa osallistujien tarpeiden mukaan.

Toteutustapa:  

Aikataulu: 

Opintojen laajuus: 2 op

Todistus: Koulutuksen hyväksytysti suorittaneet saavat kurssitodistuksen. Todistuksen myöntää TAMK.

Vaatimukset: Internetin käyttötaidot, internetyhteys ja tietokone.

Hinta: Maksuton

Toteuttajat: HAMK, Haaga-Helia ja TAMK

Yhteyshenkilö: 

Ilmoittautuminen:

Tavoite: Osion tavoitteena on, että osallistuja omaksuu ja osaa soveltaa positiivisen johtamisen tutkimustietoa omassa käytännön johtamisessa, organisoinnissa ja esimiestyössä. Positiivinen johtaminen soveltaa positiivisen psykologian ja positiivisen organisaation tutkimustietoa ammatillisen koulutuksen johtamisessa.

Kohderyhmä: Kaikki opetusalan johtajat ja esimiehet

Sisältö: Osion teemoja voidaan suunnata osallistujien tarpeiden mukaan esim. tiimitoiminnan johtamiseen, prosessienjohtamiseen tai lähiesimiestyöhön. Sisällöt perustuvat positiivisen organisaation PRIDE-malliin. Sisällöt ovat: 

  • Positiivinen psykologia ja sen soveltaminen johtamisessa ja organisoinnissa
  • Myönteiset käytänteet, vuorovaikutuksen ja yhteistyön johtaminen, vahvuuksien tunnistaminen ja johtaminen
  • Positiivinen johtajuus ja johtamistoiminta
  • Arvot
  • Ilmapiirin ja tunteiden johtaminen.

Toteutustapa:  Koulutusosio sisältää kaksi lähipäivää, oheismateriaaliin perehtymisen sekä omaa työtä kehittävää työskentelyä. 

Aikataulu: 

Opintojen laajuus: 2 op

Todistus: Koulutuksen hyväksytysti suorittaneet saavat kurssitodistuksen. Todistuksen myöntää TAMK.

Vaatimukset: Internetin käyttötaidot, internetyhteys ja tietokone.

Hinta: Maksuton

Toteuttaja: OAMK

Yhteyshenkilö: 

Ilmoittautuminen:

Tavoite: 

Kohderyhmä: Kaikki opetusalan johtajat ja esimiehet

Sisältö: Koulutusosiossa perehdytään oppilaitoksen pedagogiikan ja pedagogien johtamisen elementteihin. Koulutus sisältää kaksi näkökulmaa: 

  • organisaation pedagogiikan johtamisenpaikkojen, aikojen ja tapojen tutkiminen ja kehittäminen
  • pedagogiikan johtaminenosaamista kehittävänä, yhteisöllisenä ja henkilökohtaistettuna prosessina. Koulutuksessatarkastellaan samaan aikaan pedagogiikan johtamisen makrotason kysymysten ratkaisemista (rakenteiden ja prosessien kehittäminen, niihin piilotettu pedagogiikka) sekä mikrotasolle menemistä ja mikrotasolla ohjauksen ja pedagogiikan kehittämisen tukemista (pedagogisen kehittämisen henkilökohtaistaminen).  Koulutuksessa tutkitaan organisaation rakenteissa ja prosesseissa olevia sekä esimiesten omia pedagogisia käsityksiä (ihmiskäsitys, tietokäsitys,käsitykset muutoksen mahdollisuuksista). Lisäksi esimiehet toimivat pedagogiikan kehittämisen tukijoukkoina alaistensa työn vierellä.

Toteutustapa: 

Aikataulu: 

Opintojen laajuus: 2 op

Todistus: Koulutuksen hyväksytysti suorittaneet saavat kurssitodistuksen. Todistuksen myöntää TAMK.

Vaatimukset: Internetin käyttötaidot, internetyhteys ja tietokone.

Hinta: Maksuton

Toteuttajat: Haaga-Helia ja JAMK

Yhteyshenkilö: 

Ilmoittautuminen:

Tavoite: Tavoitteena on organisaation toiminnan kannalta keskeisten tulevaisuuksien hahmottaminen ja käytännönläheisesti tulevaisuuden haasteisiin vastaaminen sekä ennakointitiedon hyödyntäminen oman organisaation toiminnan kehittämisessä ja johtamisessa. 

Kohderyhmä: Kaikki opetusalan johtajat ja esimiehet

Sisältö: Osiossa paneudutaan koulutusorganisaation toiminnan johtamiseen ja kehittämiseen tulevaisuusosaamisen ja ennakointitiedon avulla. Koulutusosion toteutuksen lähtökohtana on osallistujan oman organisaation ennakointikyvykkyyden kehittäminen ja sen merkityksen ymmärtäminen uudistuvan ammatillisen koulutuksen tehokkuudelle ja vaikuttavuudelle. 

Toteutustapa:  Koulutus toteutetaan itseohjautuvana verkko-opintoina, jolloin jokaiseen teemaan liittyy tehtäviä, joiden tavoitteena on tukea osallistujan aineistoon perehtymistä ja ohjata tulevaisuus- ja ennakointiosaamisen kehittymistä.

Aikataulu: 

Opintojen laajuus: 2 op

Todistus: Koulutuksen hyväksytysti suorittaneet saavat kurssitodistuksen. Todistuksen myöntää TAMK.

Vaatimukset: Internetin käyttötaidot, internetyhteys ja tietokone.

Hinta: Maksuton

Toteuttaja: Oamk

Yhteyshenkilö: 

Ilmoittautuminen:

Tavoite: Tukea oppilaitosten johtoa ja esimiehiä muutosten johtamisessa. 

Kohderyhmä: Kaikki opetusalan johtajat ja esimiehet

Sisältö: Muutos on jatkuvaa ja syklit tiivistyvät edelleen. Tämä haastaa oppilaitosten johtoa muutosten hallinnassa, henkilöstön viestinnässä ja jatkuvan muutoksen läpiviemisessä. Johtajat tarvitsevat tietoa ja tukea muutosten ennakointiin, tunnistamiseen ja vaikutuksiin sekä muutosprosessien hallittuun johtamiseen. Koulutus soveltuu myös strategiatyön pohjaksi ja strategiaprosessin läpiviemiseksi. Koulutuksen sisältää mm. teemat: tietojohtaminen, tulosohjaus, toiminnan arviointi ja laadunhallinta. 

Toteutustapa:  Koulutus toteutetaan verkko- ja lähiopetuksena sekä oman organisaation strategiaa käsittelevällä kehittämistehtävällä.

Aikataulu: 

Opintojen laajuus: 2 op

Todistus: Koulutuksen hyväksytysti suorittaneet saavat kurssitodistuksen. Todistuksen myöntää TAMK.

Vaatimukset: Internetin käyttötaidot, internetyhteys ja tietokone.

Hinta: Maksuton

Toteuttaja: TAMK

Yhteyshenkilö: 

Ilmoittautuminen:

Tavoite: Johtajien ja esimiesten omaa työhyvinvointia ja –jaksamista tuetaan koulutuksessa itsensäjohtamista kehittäen. Koulutuksessa opitaan tunnistamaan omia johtamisen tapoja ja taustoja sekä niihin ja omaan käyttäytymiseen vaikuttavia seikkoja. 

Kohderyhmä: Kaikki opetusalan johtajat ja esimiehet

Sisältö: Koulutus antaa keinoja ja menetelmiä oman hyvinvoinnin tukemiseen. Hyvinvoiva johtaja toimii hyvinvoivan työyhteisön ja toimintakulttuurin edelläkävijänä ja esimerkkinä. 

Toteutustapa:  Koulutus toteutetaan asiantuntijaluennoilla ja vertaismentoroinnilla luottamuksellisesti. 

Aikataulu: ryhmäkoulutuksia toteutetaan 2020, 2021 ja 2022

Opintojen laajuus: 2 op

Todistus: Koulutuksen hyväksytysti suorittaneet saavat kurssitodistuksen. Todistuksen myöntää TAMK.

Vaatimukset: Internetin käyttötaidot, internetyhteys ja tietokone.

Hinta: Maksuton

Toteuttaja: TAMK

Yhteyshenkilö: Kaisa-Leena Ahlroth, kaisa-leena.ahlroth@tuni.fi tai Toni Lehtimäki, toni.k.lehtimaki@tuni.fi

Ilmoittautuminen: