• Yleinen


    RETU-hanke
    ELY-keskus
    Euroopan sosiaalirahasto Vipuvoimaa EU:lta



    Ammatillisen opettajan työpäivä oppilaitoksessa on hyvässä vauhdissa. Eteesi astelee nuori ja hänen takaansa koulutuspäällikkö huikkaa: 
    "Tää Caro aloittaa opinnot alallasi ja katsottiin, että hänet sijoitetaan ryhmääsi. Opon mukaan hänellä on jotakin opintoja jo tehtynä.  Nyt en muista ulkoa, mitä ne oli. Katotteko HOKSin kuntoon ja opinnot alkuun." Caro jää seisomaan ovensuuhun. Mitä opettaja voi tehdä?


    Ammatillinen opettaja uraohjaajana opiskelumateriaalista saat tietoa, valmiuksia ja työkaluja ohjata opiskelijoita koko opintopolun ajan kohti hänelle merkityksellistä tulevaisuutta. Pääset pohtimaan ohjauksen teemoja kuvitteellisen opiskelijan Caron kanssa.  Voit seurata Caron opintojen etenemistä ja opettajalle tarkoitettuja keskeisiä ohjeita seuraamalla kuvan alapuolella valikoista (kohdat 1-6) aukeavaa Caron tarinaa. Tarinan jokaiseen kohtaan on Resilienssi- ja tulevaisuususko -hankkeessa (RETU) tuotettu tai linkitetty muualla tehtyä materiaalia ammatillisen opettajan uraohjauksen tueksi. 

    Hankkeessa tuotettu materiaali on koottu 
      • Työkalupakkiin ja 
      • materiaaliin soveltuvia Oppimistehtäviä voit hyödyntää osana osaamisen kehittämistä. 
    Muistahan, että jokaisen opiskelijan opinpolku on yksilöllinen, joka vaatii pedagogista osaamista ja soveltamista.

    Opiskelija harjoittelemassa. Kuva: Somepedia-hanke

    • 1. HOKS

      Sait opastettua Caron mukaan ryhmän opetukseen ja käytännön harjoitustöitä tekemään opiskelijatuutoreiden avustuksella. Pari työntäyteistä viikkoa on kulunut.  Caro on käynyt koulussa, mutta joitakin poissaoloja on ollut. Opetuksen lomassa on selvinnyt, että Caron aiemmat opinnot ovat keskeytyneet. Nyt olisi paikallaan kahdenkeskinen, ensimmäinen HOKS-keskustelu opiskelijan kanssa. Mitä opettajan tarvitsisi selvittää ja tietää? Millä konsteilla keskustelusta saisi mahdollisimman paljon esiin tietoa, joka palvelisi Caron opiskelua? Mitä opettajan kuuluukaan tietää? Eikös se riitä, että opettaa?
      Hyödynnä oheista materiaalia: 

      • Miksi opettaja ohjaa? -video.   Opettajan uran alkumetrit ” Aluksi menin substanssi edellä ja ihmettelin miksi pitäisi tehdä muuta, mutta pian huomasin, että se on myös jotakin muuta.” Se muu on ohjaamista ja tässä videossa pohditaan, miksi opettaja ohjaa.  Linkki tekstitettyyn videoon
      • HOKS-keskustelun tärkeimmät kysymykset (PDF, lehtiöpohja)
      • Onnistuneen ohjauskeskustelun rakentaminen -video https://www.youtube.com/watch?v=9rY4tjXx8Os Käsikirjoitus: Niina Mero, Jaakko Helander, Päivi Pukkilakuvauseditointi & grafiikka: Niina MeroHämeenlinna : Hämeen ammattikorkeakoulu 2015.


      2. Opintoihin tavoitteita