Minäkö brändi (osa 2). Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa. Edeltävän videon sisältö tekstinä.

Henkilöbrändäyksestä - Minäkö brändi?

Brändi on lupaus, jonka liitämme usein johonkin tuotteeseen tai palveluun. Brändäämällä tuotteen tai palvelun, yritykset haluavat, että yhdistämme sen tiettyihin asioihin ja mielikuviin. Tuotteen vahva brändiarvo vaikuttaa ostopäätökseen. Entä mikä on henkilöbrändi ja tarvitaanko henkilöbrändäystä?

Kaikessa yksinkertaisuudessaan henkilöbrändi on mielikuva, jonka toinen sinusta saa. Mielikuvaan vaikuttaa esimerkiksi miten käyttäydyt, puhut tai pukeudut, eli minkälaisen kuvan annat itsestäsi ulospäin. Jokaisella meistä on siis henkilöbrändi, joka on muiden käsitys meistä ja osaamisestamme.  Se on syntynyt vuorovaikutuksessa muiden kanssa, etkä ole välttämättä tietoisesti vaikuttanut tähän kuvaan. 

Henkilöbrändin avulla työnhakija voi erottautua edukseen rekrytointitilanteessa. Sinulla on osaamista, asiantuntijuutta ja siitä syntyy muille mielikuva sinusta. Parhaimmillaan henkilöbrändi syntyy ja kasvaa luonnollisesti, kun teemme työmme hyvin ja olemme aktiivisesti vuorovaikutuksessa ympäristömme kanssa.  Kun jaat omaa osaamistasi, näkemyksiäsi, kokemustasi ja ajatuksiasi verkostollesi eri medioissa, vaikutat omaan henkilöbrändiisi. Henkilöbrändi on eräänlainen ammatillinen tuoteseloste.

Lisäaineistoja-kohdasta löydät Someta duuniin - hankkeen videon 'Henkilöbrändäys somessa'. Siellä on lisää tietoa henkilöbrändin hyödyntämisestä työnhaussa.

Miten henkilöbrändiä voi alkaa rakentamaan sosiaalisessa mediassa?

Yksi hyvä tapa lähteä liikkeelle on laittaa ylös asioita, jotka kiinnostavat sinua ja joihin liittyen haluat tuottaa sisältöä. Somessa voit verkostoitua ja saada oman henkilöbrändisi esille; kutsumalla kumppaneita, liittymällä ryhmiin, tiedottamalla ja jakamalla. Sosiaalisen median aktiivinen käyttö merkitsee käytännön verkostoitumista kollegoihin, asiakkaisiin, yhteistyökumppaneihin sekä muihin intressiryhmiin.

Työnhakija rakentaa itsestään positiivista mielikuvaa saadakseen etua työmarkkinoilla. Tämä onnistuu parhaiten tuomalla esiin omaa osaamistaan, eli esittelemällä esimerkiksi työnsä tuloksia. Asiantuntijuus ja brändi kasvaa jakamalla osaamista. Uusien suhteiden luominen ja aktiivinen toiminta somessa voi johtaa työtarjouksiin.

Kaiken ei tarvitse kuitenkaan olla ammattiin liittyvää, vaan tekemällä monipuolisesti eri asioita, kerrot syvemmin myös persoonastasi. Brändäämällä itsensä työnhakija markkinoi sekä taitojaan, että persoonaansa. Rakentaessaan henkilöbrändiä kannattaa olla selkeä, johdonmukainen ja aito. Brändääminen sosiaalisessa mediassa tehdään tavoitteellisesti ja tietoisesti.

Vaikka lähes kaikki viestivät sosiaalisessa mediassa, vain harva meistä osaa käyttää sitä henkilöbrändinsä rakentamiseen. Henna Niiranen (Someta duuniin - Henkilöbrändäys - webinaari) kannustaa kaikkia rakentamaan oman digitaalisen minäkuvan sen näköiseksi kuin itse haluamme sen olevan. Hennan ohjeet digitaalisen minän rakentamiseen:

1. Digitaalinen minäsi on jo olemassa, ota siitä vastuu

2. Ole löydettävissä niistä asioista, joista haluat tulla tunnetuksi

3. Löydä uudet mahdollisuudet - verkossa sinulla on mahdollisuus tutustua uusiin aiheisiin, ihmisiin ja yrityksiin

4. Vaikuta - digitaalisen minän rakentaminen on hyödyllistä ja tavoitteellista toimintaa

5. Innostu - huomaat positiivisen kierteen, kun innostut

Voit oppia lisää henkilöbrändin rakentamisesta katsomalla Henna Niirasen Someta Duuniin - henkilöbrändäys -webinaarin.

Henkilöbrändi ja työnhaku

Sitran työelämätutkimuksen mukaan, vain joka viides olisi halukas kertomaan sosiaalisessa mediassa työnhaustaan. Kuitenkin jo noin 80 % suomalaisista yrityksistä käyttää somea rekrytoinnissa LinkedIn - asiantuntija Tom Laineen mukaan. Tämän päivän rekrytoija käyttää sosiaalista mediaa aktiivisesti rekrytointia helpottavana välineenä.

Työnantajat saavat työnhakijoista tietyn kuvan esimerkiksi blogikirjoitusten ja julkisten sosiaalisen median päivitysten kautta. Päivitykset ja keskustelut, joihin osallistutaan kasvattavat työnhakijan verkostoa ja saattavat toimia referenssinä seuraavaan työpaikkaan. Blogien merkitys on kasvanut, mutta omaa osaamistaan voi jakaa myös statuspäivitysten, kuvien, videoiden, infograafien, podcastien ja snäppien avulla.

Kolme tärkeintä sosiaalisen median kanavaa työnhaussa ovat LinkedIn, Facebook ja Twitter:

LinkedIn on yksi tärkeimpiä asiantuntijan henkilöbrändin työvälineitä. LinkedIn on tällä hetkellä ainoa täysin työnhakuun keskittynyt sosiaalisen median kanava ja LinkedIn - profiilissa on helppo tuoda esille omaa ammatillista osaamistaan ja koulutustaan. Huolellisesti rakennettu profiili kertoo työnhakijan aktiivisuudesta ja halusta työllistyä.

Twitter on sekoitus viihdettä ja asiaa, siellä työnhakija voi tuoda esiin omaa persoonaa ja osaamistaan osallistumalla aktiivisesti oman alan keskusteluihin. Twitterissä ilmoitetaan vapaista työpaikoista. Hastageillä; #duunit, #rekry, #työpaikat, voit löytää lukuisia työpaikkoja. Twitterin ja LinkedIn-profiilin avulla luot omaa henkilöbrändiäsi ja teet itsestäsi haluttavan persoonan.

Facebook on monen mielestä vain työpaikkailmoitusten jakokanava. Omalla aktiivisuudella voit kuitenkin vaikuttaa, miten suuren hyödyn saat; liittymällä rekry-ryhmiin saat kokonaisen yhteisön tukemaan työhakuasi. Esimerkiksi Facebookin Somerekry-ryhmässä on yli 12 000 jäsentä tukemassa työnhakuasi. Kysy neuvoa, verkostoidu ja löydä työpaikkoja.


Takaisin kurssin alkusivulle

Viimeksi muutettu: maanantai, 12. elokuuta 2019, 13:09